Merel Eyckerman (b.1981) has an MA in illustration design from PXL/Hasselt. She has illustrated picture books, primary readers and magazines since 2003. Her books have been published in more than 20 countries and her work is instantly recognizable; exuding an atmosphere of elegance, great precision, and a muted-color palette. Merel’s characters are teeny tiny, the size of actual postage stamps. Her original sketches are like thumbnails which she then expands digitally. She does not make piles of sketches, but prefers to gather ideas and associations in her mind.
Back to her studies; her interest in archaeology was fueled when she was asked to join and illustrate for a team from the University of Cologne who were involved in excavations in the Dakhla Oasis in Egypt. She has combined her freelance work with the research project “Non-fiction Graphic Illustration Exemplified by Excavations in Egypt” since 2006, in which she has collaborated and published alongside archaeologist Stan Hendrickx. She has returned to Egypt frequently as an archaeological illustrator, mostly assisting KULeuven with their project in Dayr al-Barsha, among other destinations.
The drawing board of Merel stands side-by-side with illustrator Benjamin Leroy; her fellow student, husband and father to their son, Rien. They work together, but until now, have never collaborated on a picture book.
Merel Eyckerman (°1981) behaalde een master als illustrator aan de PXL/ Hasselt.
Sinds 2003 illustreert ze vooral prentenboeken maar ook educatieve uitgaven en tijdschriften. Haar boeken zijn vertaald in meer dan 20 landen. Haar werk is sfeervol en kenmerkt zich door een elegantie en grote precisie. Ze is dol op kleur, vormgeven en creëren. Haar kleurgebruik is dan ook opvallend: het lijkt zacht, maar is tegelijk erg weldoordacht. Hoewel haar illustraties heel herkenbaar zijn, verrassen ze door bijzondere details en subtiele grapjes.
Merel’s dummy’s zijn vaak ‘frutselboekjes’ op postzegelformaat, haar schetsen niet meer dan thumbnails die ze voor uitwerking digitaal ‘opblaast’. Ze maakt nooit te veel schetsen, ze sprokkelt liever ideeën en associaties in haar hoofd.
Haar interesse in geschiedenis mocht ze extra uitdiepen toen ze als student- wetenschappelijk tekenaar de kans kreeg mee te werken op archeologische opgravingen. Van 2006 tem 2019 combineerde ze haar werk als illustrator met het onderzoekspoject; “Non-fictie grafisch ontwerp aan de hand van opgravingen in Egypte” waarvoor ze samenwerkte en publiceerde met archeoloog Stan Hendrickx.
Hierdoor komt ze regelmatig in Egypte, meestal met een team van de KULeuven in Dayr al-Barsha naast andere bestemmingen.
De tekentafel van Merel staat naast die van illustrator Benjamin Leroy; haar studiemaatje, nu man en papa van hun zoon Rien en nog veel meer. Ze werken samen maar maakten (nog) nooit samen een boek.
Genomineerd
2024
2017 - 2020
2019
2018
2014 - 2015
2013
2010
2007
2007
2005
2003
2002
2002
2000
Selectie poster ‘Join the revolution’ door Accademia Drosselmeier voor IBBY Wereldcongres en Bologna Children’s Bookfair 2025 (IT)
Selectie ‘Antwerpse Handjes’, reizende expo in o.a. (FR, PT, COL, MZ)
Selectie Picturale (BE)
Longlist ‘Ilustrarte’ (PT)
2de Plaats KJV groep 3 (BE) voor ‘Een thuis voor Treesje’
Selectie Picturale (BE)
Selectie Picturale (BE)
Selectie Picturale (BE)
Selectie Bienále ilustrácií 21 Bratislava (SK)
Selectie Picturale (BE)
T9 laureaat Z33 (BE)
Selectie Prijs van de stad Hasselt (BE)
1ste prijs boek cover ontwerp -Villa Verbeelding (BE)
KIM dubbel laureaat - Provincie Antwerpen (BE)
Artikel & Pers
“In het atelier” - Interview door Katrien Steyaert voor Iedereenleest.be
“De Tussenstand” - Artikel door Kurt Blondeel voor Knack Focus
“Archeologisch tekenaar” - Interview door Sarah Claeys voor Kits
“Oma was vroeger een meisje” - Interview door Kirstin Vanlierde voor Aktief
“De chemie tussen twee zussen” - Interview door Dominique Piedfort voor GVA / Citta